Słowniczek pojęć branżowych
SEO (Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych)
Search Engine Marketing – podstawowe nadzędzie marketingu internetowego mające na celu wyświetlanie danej strony internetowej na możliwie najwyższej pozycji w wyszykiwarce internetowej (dla wybranych słów lub fraz kluczowych). To ciągły proces wymagający ciągłego śledzenia i poznawania mechanizmów wyszukiwarek internetowych. Aby strona była dobrze wypozycjonowana potrzebna jest jej wewnętrzna optymalizacja (odpowiednio napisany kod strony) oraz tzw. link building, czyli działania poza witryną.
SEM (Search Engine Marketing)
Forma marketingu polegająca na promocji przez zwiększanie widoczności witryny w przeglądarkach internetowych i umożliwienie łatwiejszego jej wyszukania. Można to osiągnąć optymalizując treść strony ( przeczytaj o : SEO) lub przez płatne reklamowanie się. Często łączy się obie metody.
BTL (Below The Line)
Strategia działań marketingowych, która omija środki masowego przekazu i jest skierowana do konkretnego klienta (najczęściej detalisty lub konsumenta). Do form BTL zalicza się min.: SEM, product placement, wszystkie formy marketingu bezpośredniego, działania ambientowe czy sponsoring.
ATL (Above The Line)
Strategia działań marketingowych, polegająca na docieraniu do obiorców za pomocą tradycjnych, konwencjonalnych mediów – telewizja, praca, plakaty, banery itd. Komunikacja wyróżnia się małym doprecyzowaniem grupy odbiorców i kierowana jest zazwyczaj do ogółu społeczeńśtwa. Często termin ATL jest używany jako równoznaczy z mediami masowymi. (przeczytaj o : BTL)
Reklama natywna
Forma reklamy internetowej polegająca na przygotowaniu materiałów marketingowych, które wyglądają dokładnie tak samo jak niemarketingowe materiały na stronie, na której są zamieszczone (używają takiego samego formatowania tekstu, tej samej czcionki)
Marketing szeptany
Forma marketingu internetowego wywodząca się z ustnych poleceń twarzą w twarz. Polega ona na angażowaniu użytkowników internetu (na forach, w komentarzach na portalach, social media etc.) w celu wywołania dyskusji o marce i (czy o marketingu szemranym?)
Rebranding
Zmiana lub odświeżenie wizerunku marki przez zmianę elementów używanych w jej komunikacji takich jak logo, nazwa firmy, nazwa produktu. Często używana by odciąć się od negatywnych skojarzeń z marką lub chęć odświeżenia wizerunku firmy jako bardziej nowoczesnego.
Naming (nazewnictwo)
Jest to etap brandingu, podczas którego nadaje się nazwy: firmom, produktom, usługą etc. Dobrze i fachowo opracowana i dobrana nazwa pozwala zwiększać sprzedaż i łatwiej dotrzeć i zostać zapamiętana w umyśle klienta.
Copywriter
Osoba tworząca teksty na potrzeby klienta. Pracownik odpowiedzialny za przygotowanie wszelkiego rodzaju tekstów pisanych, sloganów czy haseł, ale też dobieraniu muzyki, pisaniu scenariuszy filmów marketingowych, tworzeniu treści na potrzeby social media itd. Copywriter potraci przygotowywać teksty wykorzystując wiedzę o perswazji i komunikacji masowej.
Reklama Display
Jest to reklama graficzna w internecie. Najpopularniejsze formy to stałe reklamy graficzne różniące się od siebie rozmiarem (np.: banner to 468×60 pikseli, kwadrat 250×250,wieżowiec 120×600). Do reklam displayowych zaliczane są także inne formaty np.: pop-up czyli wyskakujące onko z reklamą zasnianiające aktywne okno przeglądarki czy reklamy video – kiedy statyczny obraz zastąpiony jest materiałem video lub animacją.
Reklama in-stream
Rodzaj reklamy dołączonej do filmu, często wykorzystywany w playerach wewnętrznych portali i portalach typu YouTube (trzeba obejrzeć cały materiał reklamowy, żeby dostać dostęp do rządanego materiału). Mogą wyświetlać się podczas oglądania treści partnera przed filmem, w jego trakcie lub po nim.
Zarządzanie treścią
Zarządzanie treścią strony to usługa szczególnie często wybierana przez właścicieli rozbudowanych serwisów lub sklepów internetowych. Obejmuje ona usługi copywriterskie, aktualizowanie treści pod wytyczne klienta, wprowadzanie zdjęć i opisów produktów, etc.
SaaS
Model dystrybucji oprogramowania, w którym aplikacja trzymana jest w chmurze obliczeniowej, czyli dostępna przez internet w poziomu przeglądarki. Dzięki temu modelowi Klienta nie interesują wymagania sprzętowe oprogramowania a jedynie efekty jego pracy. Dostęp do aplikacji uzyskuje się na żądanie w formie jednorazowego wejścia lub abonamentu.
f-commerce
Czyli sprzedaż z wykorzystaniem narzędzi dostępnych na portalu facebook. Jest to zdobywająca coraz większą popularność gałąz e-commerce, a dla wygody sprzedającyh i użytkowników rozwijane są nowe narzędzia.